برند تجاری پپسی در کارولینا توسط کالب برادهم که داروساز و صاحب داروخانه اهل New Bern معرفی شد. برادهم پپسی را به هدف درمان درد معده تولید نمود و نام پپسی از اسم پپسین برگرفته شده است.

پپسین آنزیمی است پروتئینی که از سلول‌های اصلی معده ترشح می‌شود و به هضم پروتئین‌ها کمک می‌کند.

برادهم این نوشیدنی را با ترکیبی از وانیل، شکر، کارامل، دانه‌های کولا و دیگر افزودنی‌ها تولید کرد، این نوشیدنی خیلی سریع طرفداران زیاد پیدا کرد و در سال ۱۸۹۸ نوشیدنی براد تغییر اسم داد و تبدیل به پپسی شد.

این نوشیدنی با استقبال مردم روبرو شد و به این ترتیب فروش پپسی‌کولا افزایش یافت و او را به تاسیس یک کمپانی که بازاریابی نوشیدنی جدید را انجام برساند متقاعد نمود.

کالب برادهم در سال ۱۹۰۲ شرکت خود را در اطاق پشتی داروخانه خود با نام pepsi cola تاسیس نمود و برای ثبت برند تجاری خود از دفتر حفظ کپی رایت ایالات متحده درخواست مجوز نمود. برادهم در آغاز خودش تهیه و فروش شربت را انجام می‌داد اما خیلی زود متوجه شد که در صورت بسته‌بندی بطری‌های پپسی امکان استفاده آن برای مردم در همه جا وجود خواهد داشت.

در ۱۶ ژوئن ۱۹۰۳ برند پپسی توسط دفتر کپی رایت ایالات متحده آمریکا رسماً به ثبت رسید برادهم در آن سال ۷۹۶۸ بشکه شربت پپسی را به عنوان “نیروبخش، کمک کننده به هضم غذا و نشاط آور” به فروش رساند. تعداد سرمایه‌گذاران شرکت در سال ۱۹۰۵ تنها ۲ نفر بود که در سال بعد به ۱۶ نفر افزایش یافت و در سال ۱۹۰۷ تعداد سرمایه‌گذاران به ۴۰ نفر رسید در پایان سال ۱۹۱۰ بیش از ۲۴ ایالت نماینده انحصاری برند پپسی کولا را داشتند. بسته ‌بندهای بومی برند پپسی‌کولا روحی کار آفرین را دارا بودند و نقش مهمی در موفقیت محصول تخصصی ایفاد کردند که این امر منجر به بنیانی محکم برای برند پپسی شد.

در سال ۱۹۰۵ اولین تغییر در لوگوی جدید که ۱۸۹۸ خلق شده بود ایجاد شد.

در سال ۱۹۰۶ لوگو دوباره طراحی شد و شعار تبلیغاتی جدیدی افزوده شد “نوشیدنی خوراکی خالص و اصل”  و این نشان تجاری در کانادا به ثبت رسید. در سال ۱۹۰۷ این نشان تجاری در MEXICO  نیز به ثبت رسید و میزان فروش آن به، ۱۰۰۰۰۰ گالن رسید..

برند پپسی در سال ۱۹۰۸ جزء اولین شرکت‌هایی بود که در ایالات متحده از حمل و نقل با اسب به حمل و نقل ماشینی روی آورده و کارشناسان تجاری کالب برادهم به این موضوع توجه گسترده ای نشان دادند. برادهم حتی به عنوان کاندیدای قریب الوقوع احتمالی مشاغل دولتی مورد توجه قرار گرفت.

در سال ۱۹۰۹ cal eb یک ستاد فرماندهی انتخاب نمود که شهرک Newbern عکسش را روی یک کارت پستال به چاپ رساند. تبلیغ برند پپسی با حمایت BARNEY OLD field راننده مشهور مسابقات رالی در روزنامه‌ها با عنوان نوشابه نیرو بخش به چاپ رسید.

سردبیر Greensboro patriot برادهم را به علت علاقه شدید او به کار و پر فعالیت بودن وی مورد ستایش قرار داد. برند پپسی ۱۷ سال را سرشار از موفقیت طی نمود و cal eb  فروش پپسی را با شعار “پپسی بنوشید رضایت شما را جلب خواهد کرد” به پیش برد. بعد از جنگ جهانی اول قیمت شکر در نوسان بود و قیمت فعالیت‌های تجاری بسیار افزایش یافت و در آخر بعد از ۳ سال سخت و نفس گیر شانس از او دور شد و ورشکست شد.

بعد از ورشکستی آقای برادهم کارخانه پپسی برای رفع مشکلات مالی به کارخانه شکلات­ سازی لافت Loft Candy Company  فروخته شد. بعد از آن فرمولاسیون برند پپسی را برای جذب مشتری بیشتر و هر چه بیشتر تجاری کردن آن کمی تغییر دادند. اما برخلاف همه این تلاش‌ها شرکت پپسی در سال­‌های بعد همچنان گرفتار مشکلات مالی بود.

یکی از استراتژی‌هایی که مدیر شرکت لافت برای نجات پپسی‌کولا به کار برد ارزان‌تر فروختن نوشیدنی گازدار پپسی نسبت به همه نوشیدنی‌های گازدار آن زمان بود اما حقیقتا این استرانژی هم کمک چندانی به وضعیت پپسی نکرد.

او شرکت پپسی‌کولا را یک فرصت برای قطع همکاری بی‌ثمر در رابطه با شرکت coca cola و در عین حال یک شانس جذاب و جالب برای loft می‌دید. حق با او بود پیش بینی او درست بود. پس از دست به دست شدن میان ۵ صاحب کارخانه و سپری شدن ۱۵ سال بدون سودآوری، برند پپسی کولا مجدداً به یک نماد تجاری ملی شکوفا تبدیل شد.

پپسی به مدت ۲ سال توانست مبلغ ۱ میلیون دلار برای صاحب جدید خود عاید داشته باشد. با اصلاحات درونی سازمان شرکت، آرامش دوباره بر کالبد آن دمیده شد چیزی که کمبودش در آن روزها احساس می شد.

با ادغام دو شرکت شرکت پپسی­‌کولا و شرکت فیریتو لِی (Frito Lay company) پپسی‌کولا به پپسی‌کو تغییر نام داد. شرکت پپسی‌کو از سال ۱۹۶۴ به بعد، فعالیت خلاقانه و رو به رشد خود را شروع نمود و به کمک تولید محصولات جدید و کمپین‌های تبلیغاتی جذاب کم‌کم اسم و رسم پیدا کرد و به برندی مطرح مبدل گردید.

نام جدید نوشیدنی وی پپسی‌کو بود که از ۲ ماده اصلی تشکیل دهنده آن یعنی مغزهای COLA و PEPSI گرفته شد. اولین بار این لغت در ۲۸ آگوست بکار رفت.

در سال ۱۹۴۰ پپسی برای اولین بار آگهی تجاری تاریخچه خود را بصورت آوازی (موسیقی) تهیه کرد و در تمام کشور منتشر نمود، سرانجام آهنگ نیکل نیکل بالاترین رکورد را به خود اختصاص داد و بعدها به ۵۵ زبان ترجمه شد و لوگوی جدید و پیشرفته‌تر طبق موقعیت جدید طراحی شد.

در سال ۱۹۴۱ طی حمایت از تلاش‌های آمریکا در جنگ جهانی دوم، شرکت پپسی رنگ در بطری‌های خود را به قرمز سفید و آبی تغییر داد و از یک سالن غذاخوری متعلق به پپسی واقع در میدان تایمز نیویورک در خلال جنگ برای ثبت پیام‌های بیش از یک میلیون خانواده برای ارسال به بستگانشان در نیروهای نظامی که در آن سوی دریا بودند استفاده بیشتر شد.

استراتژی تبلیغاتی سال ۱۹۴۳ “دوبار بیشتر” بود که برای توسعه محتوای تبلیغی نوشیدنی بیشتر، طعم بهتر بسط و گسترش یافت. در سال‌های بعد عبارت تبلیغی “چرا پپسی کم می نوشید در حالی‌که بهترین است ؟” به عبارت “دو بار بیشتر” اضافه شد.
در سال ۱۹۵۰ شعار تبلیغاتی” برگشت به وزن بیشتر” تبدیل به موضوع اصلی تم تبلیغاتی جدید پپسی شد چرا که فشارهای مالی، نوشابه غیرالکلی پپسی را مجبور به افزایش قیمت‌هایش به سطوح رقابتی کرده بود.

در سال ۱۹۵۰ لوگوی شرکت دوباره به روز شد.
در سال ۱۹۵۳ توجه آمریکایی‌ها به افزایش وزن زیاد شد و استراتژی جدید شرکت، برمبنای محصول با میزان کالری کمتر قرار گرفت و شعاری که بر این اساس طراحی شد “طراوت و نشاط با وزن کم” بود.
در سال ۱۹۵۴ عبارت “آشامیدنی سبک ” به به تلفیقی از عبارات “طراوت بدون سنگینی” تغییر یافت.
در سال ۱۹۵۸ سال نبرد پپسی برای بهبود نشان تجاریش بود و با شعاری با مضمون “با پپسی مورد قبول جامعه خود باشید” به کار خود ادامه داد.
پپسی با آگهی یا عبارات تبلیغاتی منحصر به فرد و خاص swirl بطری‌های خود را به بطری در دسترس‌تر یا آسانتر برای درخواست تبدیل نمود.

در سال ۱۹۶۴ با شروع فعالیت پپسی­‌کو اتفاقات جالبی از سوی این شرکت در صنعت نوشابه سازی رخ داد که به بهترکردن جایگاه پپسی در بازار بسیار کمک­ کرد. اولین رخ‌داد در آن سال ورود نوشابه‌ دایت پپسی به بازار بود. که پس از آن در سال ۱۹۷۶ ورود نوشیدنی جدیدی با نام پپسی‌لایت (Pepsi Light) یکی دیگر از اتفاقات تاریخی این شرکت بود. این محصول یک نوع نوشابه رژیمی با اسانس لیمو بود و بسیار مورد توجه مردم قرار گرفت تا آنجا که برای اولین بار در تاریخِ این شرکت یکی از محصولات پپسی‌کو تبدیل به نوشیدنی شماره یک طرفداران نوشابه‌‌های گازدار در سوپرمارکت‌ها شد. این شرکت همچنان که در خلال سال­‌های پیش روی خود به گسترش خود در کشورهای مختلف و خرید برند های متفاوت ادامه می­داد محصولات جدیدی در صنعت نوشابه سازی و صنایع غذایی وارد بازار می­ کرد.

پپسی‌کو امروزه درآمدی بالغ بر ۶۲۱ میلیون دلار با ۲۶۳۰۰۰ کارمند و مالکیت بیش از ۶۰ برند نوشیدنی و غذایی، از جمله بزرگترین‌های صنعت غذای دنیاست. در حال حاضر پپسی ۲۰% از کل بازار صنعت نوشابه سازی آمریکا  را در اختیار دارد.

در سال ۲۰۱۴ شرکت پپسی‌کو حرکتی بسیار خلاقانه انجام داد و دستگاه نوشابه زنی را عرضه نمود مصرف کنندگان با استفاد از این دستگاه می‌توانند بیش از ۱۰۰۰ نوع نوشیدنی با ترکیباتی طبق سلیقه خود را فقط با فشار یک دکمه آماده و نوش جان کنند.

شرکت پپسی‌کو از سال ۲۰۰۰ به بعد تمرکز شدیدی روی بخش تحقیقات برای سلامتی بیشتر محصولاتش نمود و در ادامه این تلاش شرکت پپسی‌کو در چند سال اخیر اعلام کرده است در جهت سلامت بیشتر نوشابه‌های رژیمی (Diet) شیرین کننده مصنوعی سوکرالوز (sucralose) را جایگزین آسپارتام کرده است.